کم شنوایی ملایم

کم شنوایی ملایم


کم شنوایی ملایم را نمی توان به راحتی متوجه شد و این روند اغلب تدریجی و بدون درد است. معمولا در ادیومتری بین 26 تا 45 دسی بل کاهش شنوایی را به عنوان افت ملایم طبقه بندی می کنند. ممکن است افت شنوایی انتقالی، حسی-عصبی یا مختلط باشد.

کم شنوایی ملایم (افت شنوایی ملایم) چه تاثیری دارد؟

هنگامی که شما کم شنوایی ملایم دارید، ممکن است احساس کنید که گوش های شما بسته هستند یا افراد در حال ناله کردن هستند. اگر کسی به اندازه کافی نزدیک باشد، معمولا در درک صدای او مشکلی نخواهید داشت. با این حال اگر کسی دورتر باشد یا سر و صدای زیادی در پس زمینه وجود داشته باشد، ممکن است نتوانید متوجه گفته های شخص مقابل شوید.

صداهای خاصی در گفتار مانند /س/، /ش/، /ف/ و /ک/ نرم تر از بقیه هستند و شنیدن آنها سخت تر از صداهای قوی تر است. این بدان معناست که ممکن است بتوانید گفتاری را که به اندازه کافی بلند است بشنوید اما ممکن است نامشخص به نظر برسد. به علاوه، درک صداهای ضعیف دشوارتر است.

همه اینها می تواند بر روابط بین فردی، تعاملات اجتماعی و حتی شغل تأثیر بگذارد. به فرد مبتلا به کم شنوایی ملایم اغلب گفته می شود: “اگر بخواهید بشنوید، می توانید بشنوید.” با این حال، آنها واقعا دارای مشکل شنوایی هستند و شنیدن برخی از موقعیت ها نسبت به بقیه آسان تر است. گاهی اوقات ممکن است به عنوان بی توجهی فرد به نظر برسد.

اگر کم شنوایی ملایمی دارید، متوجه خواهید شد که با دقت بیشتری گوش می دهید. شما حتی ممکن است انرژی و تلاش بیشتری را برای درک آنچه گفته می شود صرف کنید که می تواند منجر به خستگی شود.

کودکان مبتلا به کم شنوایی ملایم

کودکانی که کم شنوایی ملایم دارند نسبت به بزرگسالان مشکلات بیشتری دارند زیرا واژگان یا تجربه زیادی برای استفاده ندارند. همچنین در صورت وجود نویز در پس زمینه، کودکان نسبت به بزرگسالان به صدای بلندتری نیاز دارند.

برای ارزیابی شنوایی اطفال به شما توصیه می کنم به کلینیک مجهز و حرفه ای هییرپلاس مراجعه نمایید.

برای این کودکان در شرایط کلاس درس، خوب شنیدن می تواند بسیار مشکل باشد. بسته به میزان سر و صدا و فاصله معلم، دانش آموز با کم شنوایی ملایم می تواند 25 تا 40 درصد گفتار و نیمی از مباحث کلاس را از دست بدهد.

کم شنوایی ملایم چگونه درمان می شود؟

حتی افرادی که کم شنوایی ملایم دارند ممکن است از سمعک استفاده کنند. این امر نه تنها به وضوح اصوات روزمره کمک می کند بلکه می تواند خستگی ناشی از گوش دادن و نیاز به تحریک مسیرهای شنوایی مغز را نیز کاهش دهد.

کاهش شنوایی درمان نشده یک عامل خطر برای تحلیل بافت مغز و محرومیت شنوایی محسوب می شود. مطالعات در حال اثبات است که استفاده از سمعک برای درمان کم شنوایی از این تحلیل جلوگیری می کند. در این میان ما مطمئنا می دانیم که استفاده از سمعک ضرری نخواهد داشت و حتی ممکن است به این مسئله کمک کند.

از لحاظ تاریخی بسیاری از افرادی که دچار افت ملایم هستند، زحمت استفاده از سمعک را نمی کشند. دلایل آن از جمله هزینه، انگ همراه با استفاده از سمعک و مزایای محدود درک شده است.

همچنین روشهای دیگری برای جبران کم شنوایی ملایم وجود دارد مانند نشستن در موقعیت بهتر یا استفاده از وسایل کمکی شنوایی.

استراتژی های ارتباطی خوب را می توان آموزش داد و اغلب مفید هستند. به عنوان مثال می توانید سعی کنید از صحبت کردن با فرد کم شنوایی که در یک اتاق دیگر است یا از پشت سر خودداری کنید.

به عنوان یک فرد مبتلا به کم شنوایی می توانید از افراد بخواهید که واضح صحبت کنند، سرعت گفتار خود را کاهش دهند یا از آنها بخواهید در صورت عدم درک آنچه گفته می شود، آن را تکرار کرده یا توضیح دهند. بسیاری از افراد نیز راه های جدیدی برای موقعیت یابی خود در محیط های پر سر و صدا پیدا می کنند.

همه سطوح کم شنوایی بر شخص و همچنین افرادی که با آنها در تماس هستند تأثیر می گذارد. اگرچه به آن کم شنوایی “ملایم” می گویند اما تأثیر آن بر ارتباطات فردی اصلا ملایم نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *